Onderwijs

De pedagogische benadering van basisschool Cosmicus is er puur op gericht om de kinderen tot bloei te brengen. De schoolleiding en leerkrachten doen daarom hun uiterste best om de kinderen een vertrouwelijke en stimulerende leeromgeving aan te bieden waarin de kinderen centraal staan. Kinderen zijn namelijk zeer gevoelig voor hun omgeving. Het is voor ons belangrijk dat de kinderen hun best doen in de klas en daar tegelijkertijd ook plezier aan beleven.De leerkrachten van basisschool Cosmicus hebben hoge verwachtingen van de kinderen met betrekking tot hun leerprestaties en gedrag. Het is namelijk zo dat hoe hoger de verwachtingen van de leerkrachten zijn, des te beter de kinderen presteren (Rosenthal & Jacobson, 1968; Jungbluth, 2003). Kinderen worden door de leerkracht niet onderschat noch overschat. Er worden realistische verwachtingen gesteld. Zowel ouders als docenten hebben meestal ideaalbeelden van wat het kind later zal worden. Die moeten regelmatig bijgesteld worden.Basisschool Cosmicus besteedt nadrukkelijk aandacht aan de motivatie van kinderen zodat zij met plezier naar school gaan. Kinderen worden gemotiveerd als er belangstelling in hen wordt getoond. Zowel leerkrachten als ouders spelen hier een belangrijke rol in. Ouders horen te weten waar een kind mee bezig is op school en met wie hij of zij omgaat. Ouders en leerkrachten moeten de tijd nemen om te praten over school en de vorderingen zorgvuldig bijhouden. Wat kan het kind al, wat nog niet? De leerkrachten en ouders zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Opvoeding gebeurt ook op school, en onderwijs ook thuis. Op school krijgen kinderen huiswerk mee. Het is essentieel dat ouders daar betrokken bij zijn en de vorderingen van hun kinderen van dichtbij volgen.


Ook is het belangrijk om te zorgen voor een warme en geborgen sfeer op school en thuis. Kinderen die zich goed voelen durven meer. Van kinderen die steeds worden aangesproken op wat ze verkeerd doen, kan je niet veel verwachten. Op basisschool Cosmicus wordt zorgvuldig rekening gehouden met de persoonlijkheid en het karakter van ieder kind. Daarom doen wij ons uiterste best om het onderwijsaanbod op de behoeftes van het kind af te stemmen. Pas wanneer de kinderen genieten van het onderwijs, doen wij dat ook. Ieder kind is uniek. Zo kun je bijvoorbeeld in de klas een combinatie van nuchtere, praatgrage, bijdehante, rustige, nieuwsgierige, koppige en spontane kinderen hebben. Een goede leerkracht weet daar op in te spelen en haalt bij de kinderen eruit wat er in zit.